logo UGent

UGent bestudeert stadsklimaat Gent

Donderdag 4 augustus 2022: MOCCA netwerk eventjes met slechts 5

De trouwe volgers van de metingen zal het vast al wel zijn opgevallen, er komen al een tijd geen metingen meer door van het weerstation bij St Bavo.

Metingen MOCCA St Bavo afgelopen

Destijds in 2016 zochten we in Gent naar locaties waar we gedurende 3 jaren een weerstation mochten installeren. Met de hulp van heel wat partners zijn we destijds geslaagd om 6 mooie locaties die in voldoende gevarieerde omgevingen staan, te vinden. In 2019 werd dan besloten om de metingen ook na 3 jaren nog verder te zetten op dezelfde locaties. Helaas dienden we dit voorjaar van een van de locaties afscheid te nemen. Door bouwplannen bij de St Bavo secundaire school is het niet langer mogelijk om de metingen daar verder te zetten.

De meer dan 5 jaar durende samenwerking met de Sint Bavo school en de leerkrachten was erg aangenaam. Bij meerdere gelegenheden konden we met leerlingen van St Bavo aan de slag gaan en die ervaring vormde de inspiratie om nadien het burgerwetenschapsproject VLINDER op te starten. De meetlocatie gaf een representatieve kijk op de omstandigheden in het centrum van Gent, net zoals het meetstation bij Provinciehuis. Overdag waren er beperkte temperatuursverschillen tussen St Bavo en Provinciehuis, te verklaren door de verschillende micro-omgevingen. Maar tijdens de nacht lagen de temperaturen van Provinciehuis en St Bavo nagenoeg op elkaar zoals je hieronder kan zien voor de hittegolf van augustus 2020. Tijdens deze hittegolf werd voor Sint-Bavo (en ook Provinciehuis) een maximaal temperatuursverschil met Melle van 8 C gemeten.
MOCCA hittegolf 2020
Metingen van MOCCA stations St Bavo (groen), Provinciehuis (blauw) en Melle (rood) tijdens de hittegolf van augustus 2020.
Momenteel zijn we bezig met het bekijken van een nieuwe meetlocatie in Gent waar het MOCCA weerstation zal terecht komen. We hopen tegen dit najaar op een nieuwe locatie operationeel te zijn.

Onderzoek met de MOCCA data

De afgelopen jaren is er al heel wat onderzoek gebeurd met de Gentse data en de resultaten daarvan werden in internationale vakbladen gepubliceerd. Twee (engelstalige) publicaties willen we er in het bijzonder uitlichten:

Intra-urban differences of outdoor thermal comfort in Ghent on seasonal level and during record-breaking 2019 heat wave. Top S., Milosevic D., Caluwaerts S., Hamdi R., Savic S. Building and Environment. 185. 2020. Lees tekst over de verschillen in thermisch comfort in Gent tijdens de 2019 hittegolf

The urban climate of Ghent, Belgium: A case study combining a high-accuracy monitoring network with numerical simulations. Caluwaerts S., Hamdi R., Top S., Lauwaet D., Berckmans J., Degrauwe D., Dejonghe H., De Ridder K., De Troch R., Duchene F., Maiheu B., Van Ginderachter M., Verdonck M.L., Vergauwen T., Wauters G., Termonia P. Urban Climate. 31. 2020. Lees tekst over het Gentse stedelijke hitte-eiland

Voor nog meer teksten over MOCCA willen we jullie graag doorverwijzen naar deze pagina waar je een overzicht kan vinden.