logo UGent

UGent bestudeert stadsklimaat Gent

Donderdag 20 februari 2020: MOCCA heeft er een broertje bij

Het is in onze nieuwsrubriek zeer rustig geweest het afgelopen jaar. Niet omdat er niets gebeurde, integendeel. Er zijn enkele internationale publicaties met MOCCA data verschenen, we hebben vorige zomer 3 hittegolven gehad waarvan er eentje de Belgische temperatuursgrenzen verlegd heeft en we hebben een nieuw meetnet, genaamd VLINDER, opgestart. En over dit nieuwe netwerk willen we het hier graag even hebben...

59 VLINDER weerstations samen met scholen

Het MOCCA meetnet illustreert met zijn Gentse metingen de significante verschillen tussen het weer in een landelijke en stedelijke omgeving. Dit is relevant zowel voor klimaatbeleid (bv. stedelijk hitte-eiland) als voor hoge-resolutie weermodellering. Er was al langer interesse om een Vlaams meetnet op te bouwen waarbij gemeten wordt in de uiteenlopende omgevingen die Vlaanderen rijk is. Maar zo'n meetnet opstarten is organisatorisch bijzonder uitdagend: je hebt goede locaties nodig, je moet alle stations bouwen en opvolgen, je hebt niet meer de lokale kennis om de metingen te interpreteren,... Maar met ondersteuning van het Vlaamse departement EWI hebben we in 2018 een citizen science project kunnen opstarten waarbij we trachten zo'n uniek Vlaams meetnet op te bouwen in samenwerking met secundaire scholen. Om een waardevolle, duurzame samenwerking met de scholen op te zetten, worden deze doorheen het volledige project betrokken. Scholen hebben locaties voorgesteld, de weerstations gebouwd, volgen de metingen op en kunnen met alle data aan de slag. Er is zelfs online lesmateriaal voor de scholen uitgewerkt. Steunend op de MOCCA expertise is het de UGent die het initiatief leidt, maar het project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met andere wetenschappelijke (KMI en VITO), educatieve (Technopolis, VLA, VWK, Sterrenwacht A. Pien) en technologische (AllThingsTalk) partners.
VLINDER netwerk
Met het VLINDER netwerk verzamelen we realtime weersmetingen over heel Vlaanderen in zeer diverse omgevingen.

VLINDER en MOCCA

Dankzij de overweldigende interesse (1 op 7 Vlaamse scholen wenste deel te nemen, goed voor meer dan 100 000 leerlingen) en het grote enthousiasme hebben we een bijzonder divers meetnet met VLINDER locaties gelegen in stadscentra, havens, bossen, duinen en zelfs op eilandjes. Op die manier kunnen we niet alleen de stedelijke invloed, maar ook de invloed van water, groen, bodem,... op het lokale weer onderzoeken. Vandaag zijn er 59 weerstations operationeel en zij sturen elke 5 minuten waarnemingen van temperatuur, wind, vochtigheid, luchtdruk en neerslag door. De VLINDER stations zijn ook zo gebouwd dat ze op termijn nog uitgebreid kunnen worden om andere parameters te meten.

Heel veel meer informatie en alle realtime metingen zijn te vinden op de VLINDER website.
Passage koufront Dennis
Illustratie van de grote temperatuursafname bij passage van het koufront na storm Dennis. Op sommige VLINDER weerstations zakte de temperatuur met 9 C op 30 minuten tijd.