logo UGent

UGent bestudeert microklimaat binnen Gent

Maandag 4 juli: We zijn vertrokken...

Locations Gent Map
Weerstation aan het Provinciehuis (provincie Oost-Vlaanderen).
Ruim 1 jaar geleden begonnen we met de voorbereidingen van dit project. Vele discussies, plaatsbezoeken en softwareproblemen later, zijn we er nu helemaal klaar voor. Sinds woensdag 29 juni hebben alle weerstations hun stek gevonden.

Het afgelopen jaar hebben we met velen over dit project gesproken. Twee kritische reacties kwamen vaak terug en daar willen we bij de start van het project dan ook even aandacht aan besteden.

Wat kunnen we met die weerstations?

Het zal u niet verbazen dat ons antwoord hierop heel veel is.

Eerst en vooral zal het gebruikt worden voor onderzoek, niet alleen aan de UGent maar ook samen met onderzoekers van onder meer KMI en VITO die jaren ervaring hebben omtrent stadsklimaat. De data die we de komende jaren verzamelen, laten toe om meer inzicht te krijgen in stadsklimaat. Dit is niet onbelangrijk, de grote meerderheid van de wereldbevolking leeft immers in steden. We zullen in staat zijn om:
  • nadelen (gezondheidseffecten door extra hittestress,...) en voordelen (minder verwarming nodig,...) van het stadsklimaat te kunnen inschatten
  • weermodellen met voldoende resolutie om stedelijke effecten in rekening te brengen te controleren en verbeteren.

Daarnaast is dit project een ideale gelegenheid om studenten te laten kennis maken met meteorologisch onderzoek. Behalve voor de universiteit, kan dit ook voor secundaire scholen interessant zijn. Zo zal er volgend jaar al een STEM project georganiseerd worden met de St Bavo school (die trouwens 1 station onderdak verleent).
De data van deze stations zijn ook interessant voor andere partijen. Een concreet voorbeeldje om dit te illustreren. Door de vele verharde oppervlaktes zijn steden gevoelig voor wateroverlast. Dit niet zozeer door overstromingen vanuit waterlopen, maar wel doordat rioleringen het water op een bepaald moment niet meer kunnen slikken. Farys -verantwoordelijk voor water in Gent- heeft om die reden regenmeters gekocht die op onze stations staan. Met die neerslagdata zullen zij proberen meer inzicht te krijgen in de debieten die doorheen de rioleringen stromen.

Tenslotte zal het voor vele Gentenaars ook gewoon interessant zijn om het weer in hun buurt te volgen.

Zijn er dan nog geen weerstations in Gent?

Jawel, er zijn verschillende weerstations in Gent. Naast een aantal amateurstations verzamelen VMM, KMI, sterrenwacht Armand Pien en de faculteit bio-ingenieurswetenschappen weerobservaties.

Een onderlinge vergelijking op basis van deze data is mogelijk, maar men moet dan zeer voorzichtig zijn. Nemen we als voorbeeld het meten van de temperatuur. Er zijn bij de eerder genoemde stations een aantal onderlinge verschillen die een invloed zullen hebben op de meting:
  • verschillende sensoren worden gebruikt
  • data worden op verschillende manieren bijgehouden (bv. 5-minuut gemiddelde vs 1-uur gemiddelde temperatuur)
  • temperatuursensoren zitten in verschillende stralingsschilden (bv. actief of passief geventileerde schilden)
  • weerstations zijn op verschillende manieren ingeplant (bv. op 2m hoogte, op een dak,...)

Veronderstel nu even dat de lucht in Gent overal even warm zou zijn, dan zullen door de bovenstaande factoren de gemeten temperaturen toch niet identiek zijn. De grootte van de verschillen zal afhangen van de weersomstandigheden, bij windstil weer zal het type ventilatie bijvoorbeeld belangrijk zijn.
De waarde van dit project is dat er 6 identieke, hoogwaardige stations gebruikt worden, die allen op 2m hoogte geplaatst worden. Dit biedt de zekerheid dat waargenomen verschillen een gevolg zijn van de locatie.